%A  RacsmĂĄny MihĂĄly
%A  Pajkossy PĂŠter
%A  LĂĄszlĂł Szandra
%A  Szőllősi Ágnes
%V 76
%D 2023
%O Budapesti Muszaki És Gazdaságtudományi Egyetem, Természettudományi Kar, Kognitív Tudományi Tanszék, Budapest, Hungary            
            Eötvös Loránd Kutatási Hálózat, Természettudományi Kutatóközpont, Kognitív Idegtudományi És Pszichológiai Intézet, Budapest, Hungary            
            Szegedi Tudományegyetem, Interdiszciplinaris Kutatas-fejlesztesi Es Innovacios Kivalosagi Kozpont, Élo Természettudományok Klaszter, Kognitív Medicina Kompetencia Központ, Szeged, Hungary            
            Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- És Társadalomtudományi Kar, Pszichológiai Intézet, Szeged, Hungary            
            Szegedi TudomĂĄnyegyetem, InterdiszciplinĂĄris OrvostudomĂĄnyok Doktori Iskola, Szeged, Hungary            
            Export Date: 20 July 2023            
            CODEN: IDSZA            
            Correspondence Address: RacsmĂĄny, M.; Szegedi TudomĂĄnyegyetem, Egyetem u. 2., Hungary; email: racsmany.mihaly@szte.hu
%L publicatio35717
%I szte
%J IDEGGYOGYASZATI SZEMLE / CLINICAL NEUROSCIENCE
%R MTMT:33706761 10.18071/ISZ.76.0159
%P 159-171
%X Háttér és cél – Az epizodikus emlékezet hanyatlása az enyhe kognitív zavar és a különböző hátterű dementiák egyik legkorábbi kognitív markere. Magyar nyelven szinte alig van elérhető, standardizált, a magyar nyelv sajátságait figyelembe vevő epizodikusmemória-teszt. A tanulmány egy új emlékezeti vizsgálóeszközt, a Verbális Epizodikus Memória Tesztet (VEMT) mutatja be, ismertetve a teszt felépítését, standardizált használatát, valamint a teszt magyarországi normatív adatait.
Módszerek – A VEMT tágabban a verbális információkkal kapcsolatos tanulási képességek átfogó vizsgálatára szolgál, míg specifikusabban szólisták tanulásával kapcsolatos képességek mérésére alkalmas
neuropszichológiai diagnosztikai eszköz. Jelen vizsgálatunkban egy 385 fős normatív adatbázist állítottunk össze.
Eredmények – Kimutattuk, hogy a VEMT érzékeny azon demográfiai mutatók hatásaira, amelyek kapcsán eltéréseket várunk az epizodikus emlékezet működésében (például életkor). A teszt szabadon hozzáférhető, és a jelen mintán megállapított normatív adatokat is közöljük mellékletben.
Következtetés – A teszt mutatói alkalmasak tanulási görbe felrajzolására, az újonnan és régebben tanult információk egymásra hatásának (interferenciájának) kimutatására, a szabad, illetve a hívóingerrel történő
felidézés közötti különbségek mérésére. Továbbá a teszteredmények lehetőséget adnak a különböző típusú emlékezeti kódolási formák (fonológiai, szemantikai, epizodikus) hatásainak megkülönböztetésére, a bemutatási sorrend emlékezeti rekonstrukciós képességének mérésére (emlékezeti sorrendi információ), a felejtési ütem kimutatására, a felismerési képességek mérésére, valamint a hippocampus működéséhez kapcsolódó emlékezeti mintázat kiegészítés és megkülönböztetés folyamatainak feltárására.
%T A VerbĂĄlis Epizodikus MemĂłria Teszt [Verbal Episodic Memory Test]
%N 5-6