TY - JOUR SN - 0019-1442 A1 - Racsmány Mihály A1 - Pajkossy Péter A1 - László Szandra A1 - Sz?ll?si Ágnes N1 - Budapesti Muszaki És Gazdaságtudományi Egyetem, Természettudományi Kar, Kognitív Tudományi Tanszék, Budapest, Hungary Eötvös Loránd Kutatási Hálózat, Természettudományi Kutatóközpont, Kognitív Idegtudományi És Pszichológiai Intézet, Budapest, Hungary Szegedi Tudományegyetem, Interdiszciplinaris Kutatas-fejlesztesi Es Innovacios Kivalosagi Kozpont, Élo Természettudományok Klaszter, Kognitív Medicina Kompetencia Központ, Szeged, Hungary Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- És Társadalomtudományi Kar, Pszichológiai Intézet, Szeged, Hungary Szegedi Tudományegyetem, Interdiszciplináris Orvostudományok Doktori Iskola, Szeged, Hungary Export Date: 20 July 2023 CODEN: IDSZA Correspondence Address: Racsmány, M.; Szegedi Tudományegyetem, Egyetem u. 2., Hungary; email: racsmany.mihaly@szte.hu UR - https://doi.org/10.18071/ISZ.76.0159 N2 - Háttér és cél ? Az epizodikus emlékezet hanyatlása az enyhe kognitív zavar és a különböz? hátter? dementiák egyik legkorábbi kognitív markere. Magyar nyelven szinte alig van elérhet?, standardizált, a magyar nyelv sajátságait figyelembe vev? epizodikusmemória-teszt. A tanulmány egy új emlékezeti vizsgálóeszközt, a Verbális Epizodikus Memória Tesztet (VEMT) mutatja be, ismertetve a teszt felépítését, standardizált használatát, valamint a teszt magyarországi normatív adatait. Módszerek ? A VEMT tágabban a verbális információkkal kapcsolatos tanulási képességek átfogó vizsgálatára szolgál, míg specifikusabban szólisták tanulásával kapcsolatos képességek mérésére alkalmas neuropszichológiai diagnosztikai eszköz. Jelen vizsgálatunkban egy 385 f?s normatív adatbázist állítottunk össze. Eredmények ? Kimutattuk, hogy a VEMT érzékeny azon demográfiai mutatók hatásaira, amelyek kapcsán eltéréseket várunk az epizodikus emlékezet m?ködésében (például életkor). A teszt szabadon hozzáférhet?, és a jelen mintán megállapított normatív adatokat is közöljük mellékletben. Következtetés ? A teszt mutatói alkalmasak tanulási görbe felrajzolására, az újonnan és régebben tanult információk egymásra hatásának (interferenciájának) kimutatására, a szabad, illetve a hívóingerrel történ? felidézés közötti különbségek mérésére. Továbbá a teszteredmények lehet?séget adnak a különböz? típusú emlékezeti kódolási formák (fonológiai, szemantikai, epizodikus) hatásainak megkülönböztetésére, a bemutatási sorrend emlékezeti rekonstrukciós képességének mérésére (emlékezeti sorrendi információ), a felejtési ütem kimutatására, a felismerési képességek mérésére, valamint a hippocampus m?ködéséhez kapcsolódó emlékezeti mintázat kiegészítés és megkülönböztetés folyamatainak feltárására. AV - restricted EP - 171 TI - A Verbális Epizodikus Memória Teszt [Verbal Episodic Memory Test] Y1 - 2023/// VL - 76 JF - IDEGGYOGYASZATI SZEMLE / CLINICAL NEUROSCIENCE SP - 159 ID - publicatio35717 IS - 5-6 ER -