TY  - JOUR
SN  - 0019-1442
A1  -  Racsmány Mihály
A1  -  Pajkossy Péter
A1  -  László Szandra
A1  -  Sz?ll?si Ágnes
N1  - Budapesti Muszaki És Gazdaságtudományi Egyetem, Természettudományi Kar, Kognitív Tudományi Tanszék, Budapest, Hungary            
            Eötvös Loránd Kutatási Hálózat, Természettudományi Kutatóközpont, Kognitív Idegtudományi És Pszichológiai Intézet, Budapest, Hungary            
            Szegedi Tudományegyetem, Interdiszciplinaris Kutatas-fejlesztesi Es Innovacios Kivalosagi Kozpont, Élo Természettudományok Klaszter, Kognitív Medicina Kompetencia Központ, Szeged, Hungary            
            Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- És Társadalomtudományi Kar, Pszichológiai Intézet, Szeged, Hungary            
            Szegedi Tudományegyetem, Interdiszciplináris Orvostudományok Doktori Iskola, Szeged, Hungary            
            Export Date: 20 July 2023            
            CODEN: IDSZA            
            Correspondence Address: Racsmány, M.; Szegedi Tudományegyetem, Egyetem u. 2., Hungary; email: racsmany.mihaly@szte.hu
UR  - https://doi.org/10.18071/ISZ.76.0159
N2  - Háttér és cél ? Az epizodikus emlékezet hanyatlása az enyhe kognitív zavar és a különböz? hátter? dementiák egyik legkorábbi kognitív markere. Magyar nyelven szinte alig van elérhet?, standardizált, a magyar nyelv sajátságait figyelembe vev? epizodikusmemória-teszt. A tanulmány egy új emlékezeti vizsgálóeszközt, a Verbális Epizodikus Memória Tesztet (VEMT) mutatja be, ismertetve a teszt felépítését, standardizált használatát, valamint a teszt magyarországi normatív adatait.
Módszerek ? A VEMT tágabban a verbális információkkal kapcsolatos tanulási képességek átfogó vizsgálatára szolgál, míg specifikusabban szólisták tanulásával kapcsolatos képességek mérésére alkalmas
neuropszichológiai diagnosztikai eszköz. Jelen vizsgálatunkban egy 385 f?s normatív adatbázist állítottunk össze.
Eredmények ? Kimutattuk, hogy a VEMT érzékeny azon demográfiai mutatók hatásaira, amelyek kapcsán eltéréseket várunk az epizodikus emlékezet m?ködésében (például életkor). A teszt szabadon hozzáférhet?, és a jelen mintán megállapított normatív adatokat is közöljük mellékletben.
Következtetés ? A teszt mutatói alkalmasak tanulási görbe felrajzolására, az újonnan és régebben tanult információk egymásra hatásának (interferenciájának) kimutatására, a szabad, illetve a hívóingerrel történ?
felidézés közötti különbségek mérésére. Továbbá a teszteredmények lehet?séget adnak a különböz? típusú emlékezeti kódolási formák (fonológiai, szemantikai, epizodikus) hatásainak megkülönböztetésére, a bemutatási sorrend emlékezeti rekonstrukciós képességének mérésére (emlékezeti sorrendi információ), a felejtési ütem kimutatására, a felismerési képességek mérésére, valamint a hippocampus m?ködéséhez kapcsolódó emlékezeti mintázat kiegészítés és megkülönböztetés folyamatainak feltárására.
AV  - restricted
EP  - 171
TI  - A Verbális Epizodikus Memória Teszt [Verbal Episodic Memory Test]
Y1  - 2023///
VL  - 76
JF  - IDEGGYOGYASZATI SZEMLE / CLINICAL NEUROSCIENCE
SP  - 159
ID  - publicatio35717
IS  - 5-6
ER  -