TY - JOUR ID - publicatio35455 SN - 2786-0620 UR - https://doi.org/10.53585/OnkSzem.2024.1.31-54 EP - 54 SP - 31 A1 - Sz?cs Norbert A1 - Fejes József Balázs VL - 4 IS - 1 JF - ÖNKÉNTES SZEMLE Y1 - 2024/// TI - A tanodák m?ködése és a tanodai önkéntesség keretei N2 - A tanodai önkéntes munka már az els? tanodák alapításakor megjelent, és a tanodák számának növekedése, valamint az önkéntesség kultúrájának terjedése miatt napjainkban széles körben azonosítható gyakorlattá vált Magyarországon. E munka célja, hogy áttekintést adjon a tanodák célkit?zéseir?l és m?ködésér?l annak érdekében, hogy értelmezési keretet kínáljunk a tanodákban és tanoda típusú kezdeményezésekben megvalósuló önkéntesség formáinak és lehet?ségeinek a bemutatására. Tanulmányunkban els?ként felvázoljuk a hazai oktatási méltányosság tágabb kontextusát, majd bemutatjuk a tanodák m?ködésének általános jellemz?it. Ezt követ?en áttekintjük a tanodai önkéntesség kereteit és lehetséges el?nyeit, mind a tanodák, mind az önkéntesek szempontjából. Külön kitérünk arra, hogy a pedagógusjelöltek és a segít? hivatásra készül? fels?oktatási hallgatók bevonásának milyen kedvez? következményei lehetnek. A téma áttekintését követ?en egyértelm?en kijelenthet?, hogy a tanodák szempontjából az önkéntesség jelent?s kapacitásnövel? elem. Az önkéntesek munkája segít kompenzálni a tanodák alulfinanszírozott helyzetéb?l fakadó er?forráshiányt, s lehet?séget ad a program színesítésére, a hiányzó kompetenciák pótlására is. Az önkéntesek számára a tanodai munka hozzájárulhat közösségi élmények és társadalmi felel?sségvállalás megéléséhez, a megszerzett tapasztalatok és referenciák pedig pozitív hatást gyakorolhatnak a karrierjükre. Utóbbi szempont miatt a tanodai önkéntesség kiemelten hasznos lehet pedagógusjelöltek és segít? hivatásra készül? hallgatók számára. AV - public ER -