TY  - JOUR
ID  - publicatio35455
SN  - 2786-0620
UR  - https://doi.org/10.53585/OnkSzem.2024.1.31-54
EP  - 54
SP  - 31
A1  -  Sz?cs Norbert
A1  -  Fejes József Balázs
VL  - 4
IS  - 1
JF  - ÖNKÉNTES SZEMLE
Y1  - 2024///
TI  - A tanodák m?ködése és a tanodai önkéntesség keretei
N2  - A tanodai önkéntes munka már az els? tanodák alapításakor megjelent, és a tanodák számának növekedése, valamint az önkéntesség kultúrájának terjedése miatt napjainkban széles körben azonosítható gyakorlattá vált Magyarországon. E munka célja, hogy áttekintést adjon a tanodák célkit?zéseir?l és m?ködésér?l annak érdekében, hogy értelmezési keretet kínáljunk a tanodákban és tanoda típusú kezdeményezésekben megvalósuló önkéntesség formáinak és lehet?ségeinek a bemutatására. Tanulmányunkban els?ként felvázoljuk a hazai oktatási méltányosság tágabb kontextusát, majd bemutatjuk a tanodák m?ködésének általános jellemz?it. Ezt követ?en áttekintjük a tanodai önkéntesség kereteit és lehetséges el?nyeit, mind a tanodák, mind az önkéntesek szempontjából. Külön kitérünk arra, hogy a pedagógusjelöltek és a segít? hivatásra készül? fels?oktatási hallgatók bevonásának milyen kedvez? következményei lehetnek. A téma áttekintését követ?en egyértelm?en kijelenthet?, hogy a tanodák szempontjából az önkéntesség jelent?s kapacitásnövel? elem. Az önkéntesek munkája segít kompenzálni a tanodák alulfinanszírozott helyzetéb?l fakadó er?forráshiányt, s lehet?séget ad a program színesítésére, a hiányzó kompetenciák pótlására is. Az önkéntesek számára a tanodai munka hozzájárulhat közösségi élmények és társadalmi felel?sségvállalás megéléséhez, a megszerzett tapasztalatok és referenciák pedig pozitív hatást gyakorolhatnak a karrierjükre. Utóbbi szempont miatt a tanodai önkéntesség kiemelten hasznos lehet pedagógusjelöltek és segít? hivatásra készül? hallgatók számára.
AV  - public
ER  -