%X RĂŠgĂłta ismert jelensĂŠg, hogy az iskolai tanulmĂĄnyok sorĂĄn csĂśkken a termĂŠszettudomĂĄnyok tanulĂĄsa irĂĄnti ĂŠrdeklĹdĂŠs, ĂŠs kevesen vĂĄlasztanak termĂŠszettudomĂĄnyos pĂĄlyĂĄt. A termĂŠszettudomĂĄnyos tantĂĄrgyak kĂśzĂźl a kĂŠmia kĂźlĂśnĂśsen nehĂŠz helyzetben van. A tantĂĄrgy tanulĂĄsĂĄhoz kĂśtĹdĹ problĂŠmĂĄk megĂŠrtĂŠsĂŠt ĂŠs az oktatĂĄs fejlesztĂŠsĂŠt tĂĄmogatja a tanulĂĄst befolyĂĄsolĂł affektĂv tĂŠnyezĹk azonosĂtĂĄsa ĂŠs ĂŠrtĂŠkelĂŠse. A kutatĂĄs 7â8. ĂŠvfolyamos ĂĄltalĂĄnos iskolĂĄsok (n = 265), valamint 9â10. ĂŠvfolyamos gimnazistĂĄk (n = 300) kĂśrĂŠben vizsgĂĄlta a kĂŠmia tantĂĄrgyi attitĹądĂśt, a kĂŠmia tanulĂĄsi motivĂĄciĂłt, valamint a kĂŠmia tantĂĄrggyal ĂŠs pĂĄlyavĂĄlasztĂĄssal kapcsolatos vĂŠlemĂŠnyeket. Az online mĂŠrĹeszkĂśz a kĂŠmiatanulĂĄs motivĂĄciĂłit a Science Motivation Questionnaire II (SMQ II) (Glynn ĂŠs mtsai, 2011) kĂŠmiĂĄra adaptĂĄlt vĂĄltozatĂĄval (Chemistry Motivation Questionnaire II, CMQ II), a kĂŠmiĂĄval ĂśsszefĂźggĹ tovĂĄbbtanulĂĄsi terveket Mujtaba ĂŠs munkatĂĄrsai (2018) kĂŠrdĹĂve alapjĂĄn mĂŠrte. Az eredmĂŠnyek jelzik, hogy a kĂŠmia tantĂĄrgyi attitĹąd ĂŠs a kĂŠmiatanulĂĄsi motivĂĄciĂł a 7. ĂŠs a 8. ĂŠvfolyam kĂśzĂśtt jelentĹs mĂŠrtĂŠkben visszaesik, ĂŠs a kĂśzĂŠpiskolĂĄban tovĂĄbb csĂśkken. A kĂŠmia tantĂĄrgyi attitĹąd leginkĂĄbb az intrinzik motivĂĄciĂłval ĂŠs az ĂśnhatĂŠkonysĂĄggal fĂźgg Ăśssze, mĂg a tantĂĄrgyi osztĂĄlyzatokkal ĂŠs a szĂźlĹk iskolĂĄzottsĂĄgĂĄval gyenge a kapcsolat. BĂĄr a tanulĂłk tĂśbb, a kĂŠmiĂĄval ĂśsszefĂźggĂŠsbe hozhatĂł szakmĂĄt is ĂŠrdekesnek tartanak, csak kevesen terveznek olyan karriert, amely kapcsolĂłdik a kĂŠmiĂĄhoz. Ez a kutatĂĄs felhĂvja a figyelmet a tanulĂĄst befolyĂĄsolĂł affektĂv tĂŠnyezĹk alaposabb megismerĂŠsĂŠnek fontossĂĄgĂĄra, kĂźlĂśnĂśsen a kĂŠmiatanulĂĄs kezdeti szakaszĂĄban. %V 34 %D 2024 %N 9 %L publicatio35418 %T ĂltalĂĄnos iskolĂĄsok ĂŠs gimnazistĂĄk kĂŠmia tantĂĄrgyi attitĹądje, tanulĂĄsi motivĂĄciĂłja ĂŠs a kĂŠmia tanulĂĄsĂĄval kapcsolatos vĂŠlemĂŠnye %A Korom ErzsĂŠbet %A PurĂĄk Szandra %P 17-38 %I szte %R MTMT:35610580 10.14232/iskkult.2024.9.17 %J ISKOLAKULTĂRA: PEDAGĂGUSOK SZAKMAI-TUDOMĂNYOS FOLYĂIRATA