TY  - JOUR
ID  - publicatio35418
AV  - public
A1  -  Korom Erzsébet
A1  -  Purák Szandra
Y1  - 2024///
EP  - 38
VL  - 34
SN  - 1215-5233
JF  - ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA
TI  - Általános iskolások és gimnazisták kémia tantárgyi attit?dje, tanulási motivációja és a kémia tanulásával kapcsolatos véleménye
IS  - 9
N2  - Régóta ismert jelenség, hogy az iskolai tanulmányok során csökken a természettudományok tanulása iránti érdekl?dés, és kevesen választanak természettudományos pályát. A természettudományos tantárgyak közül a kémia különösen nehéz helyzetben van. A tantárgy tanulásához köt?d? problémák megértését és az oktatás fejlesztését támogatja a tanulást befolyásoló affektív tényez?k azonosítása és értékelése. A kutatás 7?8. évfolyamos általános iskolások (n = 265), valamint 9?10. évfolyamos gimnazisták (n = 300) körében vizsgálta a kémia tantárgyi attit?döt, a kémia tanulási motivációt, valamint a kémia tantárggyal és pályaválasztással kapcsolatos véleményeket. Az online mér?eszköz a kémiatanulás motivációit a Science Motivation Questionnaire II (SMQ II) (Glynn és mtsai, 2011) kémiára adaptált változatával (Chemistry Motivation Questionnaire II, CMQ II), a kémiával összefügg? továbbtanulási terveket Mujtaba és munkatársai (2018) kérd?íve alapján mérte. Az eredmények jelzik, hogy a kémia tantárgyi attit?d és a kémiatanulási motiváció a 7. és a 8. évfolyam között jelent?s mértékben visszaesik, és a középiskolában tovább csökken. A kémia tantárgyi attit?d leginkább az intrinzik motivációval és az önhatékonysággal függ össze, míg a tantárgyi osztályzatokkal és a szül?k iskolázottságával gyenge a kapcsolat. Bár a tanulók több, a kémiával összefüggésbe hozható szakmát is érdekesnek tartanak, csak kevesen terveznek olyan karriert, amely kapcsolódik a kémiához. Ez a kutatás felhívja a figyelmet a tanulást befolyásoló affektív tényez?k alaposabb megismerésének fontosságára, különösen a kémiatanulás kezdeti szakaszában.
UR  - https://doi.org/10.14232/iskkult.2024.9.17
SP  - 17
ER  -