%N 9 %L publicatio35394 %D 2024 %V 34 %A TĂłthpĂĄl-Halasi Orsolya %A PikĂł Bettina %T PedagĂłgusok kiĂŠgĂŠsĂŠnek ĂŠs jĂłllĂŠtĂŠnek vizsgĂĄlata a munkamotivĂĄciĂł dimenziĂłinak tĂźkrĂŠben %I szte %R MTMT:35610581 10.14232/iskkult.2024.9.61 %J ISKOLAKULTĂRA: PEDAGĂGUSOK SZAKMAI-TUDOMĂNYOS FOLYĂIRATA %X A tanulmĂĄny cĂŠlja a pedagĂłgusok munkamotivĂĄciĂłja, kiĂŠgĂŠse, depressziĂłja, szubjektĂv ĂŠs szakmai jĂłllĂŠte kĂśzĂśtti kapcsolatok vizsgĂĄlata. Az oktatĂĄsi rendszer szĂĄmĂĄra komoly kihĂvĂĄsokat jelentenek a pedagĂłgusi pĂĄlyaelhagyĂĄs ĂŠs kiĂŠgĂŠs jelensĂŠgei. A pĂĄlyaelhagyĂĄs mĂśgĂśtti okok kiterjedhetnek az egyĂŠni ĂŠletmĂłdra, szociĂĄlis ĂŠs oktatĂĄspolitikai tĂŠnyezĹkre, tovĂĄbbĂĄ intĂŠzmĂŠnyi ĂŠs szervezeti kontextusra. A pedagĂłgus hivatĂĄs magas szakmai elvĂĄrĂĄsai alacsony tĂĄrsadalmi megbecsĂźltsĂŠggel ĂŠs juttatĂĄsokkal tĂĄrsulnak. Ezek kombinĂĄciĂłi magasfokĂş stresszel, tovĂĄbbĂĄ a kiĂŠgĂŠs jelensĂŠgĂŠnek valĂł kitettsĂŠggel jĂĄrnak. A pedagĂłgusok jĂłllĂŠte a pozitĂv pszicholĂłgiai irĂĄnyzatoknak kĂśszĂśnhetĹen manapsĂĄg nagyobb hangsĂşlyt kap. Az alacsony pedagĂłgusi jĂłllĂŠt akadĂĄlyozhatja az oktatĂĄsi reformokat, megnĂśvekedett tĂĄvolmaradĂĄsi arĂĄnyhoz vezet. A munkamotivĂĄciĂłhoz kapcsolĂłdĂł elmĂŠletek segĂtenek megĂŠrteni annak Ăśsszetett dinamikĂĄjĂĄt ĂŠs szerepĂŠt a tanĂĄri jĂłllĂŠtben. A tanulmĂĄny 249 pedagĂłgus online kĂŠrdĹĂvĂŠt elemzi, mely tartalmazza a TĂśbbdimenziĂłs MunkamotivĂĄciĂłs SkĂĄlĂĄt, A Mini-Oldenburg KiĂŠgĂŠs KĂŠrdĹĂvet, az EpidemiolĂłgiai KutatĂĄsi KĂśzpont DepressziĂłskĂĄlĂĄjĂĄt, a WHO JĂłllĂŠt KĂŠrdĹĂv rĂśvidĂtett vĂĄltozatĂĄt, illetve a TanĂĄri Szakmai JĂłllĂŠt KĂŠrdĹĂvet. A munkamotivĂĄciĂłra vonatkozĂł eredmĂŠnyek azt mutatjĂĄk, hogy az amotivĂĄciĂł erĹs ĂśsszefĂźggĂŠst mutat a kiĂŠgĂŠssel ĂŠs a depressziĂłval. Az intrinzik motivĂĄciĂłs faktorok negatĂv ĂśsszefĂźggĂŠst mutatnak a kiĂŠgĂŠssel ĂŠs a depressziĂłval, illetve pozitĂv kapcsolatot a jĂłllĂŠttel. A tĂśbbvĂĄltozĂłs regressziĂłanalĂzis eredmĂŠnyei szerint a kimerĂźltsĂŠg prediktorai az ĂĄltalĂĄnos jĂłllĂŠt, a depressziĂł ĂŠs az amotivĂĄciĂł voltak, mĂg a kiĂĄbrĂĄndultsĂĄgot az amotivĂĄciĂł, az intrinzik szabĂĄlyozĂĄs ĂŠs a jĂłllĂŠt hatĂĄrozta meg. A tanulmĂĄny hozzĂĄjĂĄrulhat a pedagĂłgusok jĂłllĂŠtĂŠnek ĂŠs mentĂĄlis egĂŠszsĂŠgĂŠnek megĂŠrtĂŠsĂŠhez, ezenfelĂźl a munkahelyi motivĂĄciĂłs tĂŠnyezĹk szerepĂŠt hangsĂşlyozza a kiĂŠgĂŠs kontextusĂĄban. %P 61-75