TY  - JOUR
UR  - https://doi.org/10.14232/iskkult.2024.9.61
EP  - 75
SN  - 1215-5233
VL  - 34
Y1  - 2024///
SP  - 61
ID  - publicatio35394
N2  - A tanulmány célja a pedagógusok munkamotivációja, kiégése, depressziója, szubjektív és szakmai jólléte közötti kapcsolatok vizsgálata. Az oktatási rendszer számára komoly kihívásokat jelentenek a pedagógusi pályaelhagyás és kiégés jelenségei. A pályaelhagyás mögötti okok kiterjedhetnek az egyéni életmódra, szociális és oktatáspolitikai tényez?kre, továbbá intézményi és szervezeti kontextusra. A pedagógus hivatás magas szakmai elvárásai alacsony társadalmi megbecsültséggel és juttatásokkal társulnak. Ezek kombinációi magasfokú stresszel, továbbá a kiégés jelenségének való kitettséggel járnak. A pedagógusok jólléte a pozitív pszichológiai irányzatoknak köszönhet?en manapság nagyobb hangsúlyt kap. Az alacsony pedagógusi jóllét akadályozhatja az oktatási reformokat, megnövekedett távolmaradási arányhoz vezet. A munkamotivációhoz kapcsolódó elméletek segítenek megérteni annak összetett dinamikáját és szerepét a tanári jóllétben. A tanulmány 249 pedagógus online kérd?ívét elemzi, mely tartalmazza a Többdimenziós Munkamotivációs Skálát, A Mini-Oldenburg Kiégés Kérd?ívet, az Epidemiológiai Kutatási Központ Depresszióskáláját, a WHO Jóllét Kérd?ív rövidített változatát, illetve a Tanári Szakmai Jóllét Kérd?ívet. A munkamotivációra vonatkozó eredmények azt mutatják, hogy az amotiváció er?s összefüggést mutat a kiégéssel és a depresszióval. Az intrinzik motivációs faktorok negatív összefüggést mutatnak a kiégéssel és a depresszióval, illetve pozitív kapcsolatot a jólléttel. A többváltozós regresszióanalízis eredményei szerint a kimerültség prediktorai az általános jóllét, a depresszió és az amotiváció voltak, míg a kiábrándultságot az amotiváció, az intrinzik szabályozás és a jóllét határozta meg. A tanulmány hozzájárulhat a pedagógusok jóllétének és mentális egészségének megértéséhez, ezenfelül a munkahelyi motivációs tényez?k szerepét hangsúlyozza a kiégés kontextusában.
JF  - ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA
TI  - Pedagógusok kiégésének és jóllétének vizsgálata a munkamotiváció dimenzióinak tükrében
A1  -  Tóthpál-Halasi Orsolya
A1  -  Pikó Bettina
IS  - 9
AV  - public
ER  -