%T A szociĂĄlisproblĂŠma-megoldĂĄs ĂŠs a szorongĂĄs jellemzĹi perfekcionista ĂŠs nem perfekcionista serdĂźlĹk kĂśrĂŠben â egy longitudinĂĄlis vizsgĂĄlat eredmĂŠnyei %L publicatio30023 %V 79 %J MAGYAR PSZICHOLĂGIAI SZEMLE %X HĂĄttĂŠr ĂŠs cĂŠlkitĹązĂŠsek A maladaptĂv perfekcionizmussal jellemzett serdĂźlĹk szociĂĄlisproblĂŠma-megoldĂĄsĂĄnak egyik igen fontos jellemzĹje a problĂŠmĂĄhoz valĂł negatĂv viszonyulĂĄs, illetve a problĂŠmahelyzetbĹl valĂł minĂŠl gyorsabb kilĂŠpĂŠs, ha Ăşgy ĂŠrzĂŠkelik, megoldĂĄsuk nem felel meg maximĂĄlisan az ĂĄltaluk vagy a kĂśrnyezetĂźk ĂĄltal megfogalmazott elvĂĄrĂĄsoknak. A kĂŠtĂŠves (2021â2022) kĂśvetĂŠses vizsgĂĄlat elsĹ mĂŠrĂŠsi pontjĂĄn 11â12 ĂŠves ĂŠs 16â17 ĂŠves diĂĄkok (N 2021 = 305, N 2022 = 290) kĂśrĂŠben vizsgĂĄltuk, milyen arĂĄnyban fordul elĹ kĂśrĂźkben adaptĂv ĂŠs maladaptĂv perfekcionista, milyen kĂźlĂśnbsĂŠg azonosĂthatĂł kortĂĄrsakkal kapcsolatos problĂŠmĂĄik megoldĂĄsĂĄban, bevonva az elemzĂŠsbe a szorongĂĄst is, mivel ennek szerepe az elkerĂźlĹ viselkedĂŠsben ĂŠs fĹkĂŠnt a maladaptĂv perfekcionizmusban jelentĹs. MĂłdszer A szociĂĄlisproblĂŠma-megoldĂĄs jellemzĹit a Social Problem-Solving InventoryâRevised (DâZurilla ĂŠs mtsai, 2002), az ĂĄllapot- ĂŠs a vonĂĄsszorongĂĄst a StateâTrait Anxiety Inventory for Children (Sipos ĂŠs mtsai, 1978) kĂŠrdĹĂvvel vizsgĂĄltuk. A perfekcionizmust az Almost Perfect Scale Revised (Slaney ĂŠs mtsai, 2001) ĂŠs az Frost Multidimensiol Perfectionism Scale (Frost ĂŠs mtsai, 1990) eszkĂśzzel tĂĄrtuk fel, melyekkel egyĂźttesen a szemĂŠlyes, a kĂśrnyezettĹl szĂĄrmazĂł ĂŠs kĂźlĂśn a szĂźlĹi elvĂĄrĂĄsok, a kĂŠtelkedĂŠs, a hibĂĄzĂĄstĂłl valĂł fĂŠlelem, a megfelelĂŠs hiĂĄnyĂĄnak ĂŠrzĂŠse ĂŠs a rendezettsĂŠg, rendszeretet jellemzĹi azonosĂthatĂłk. EredmĂŠnyek MindkĂŠt ĂŠvben kĂśzel hasonlĂł a nem perfekcionistĂĄk, az adaptĂv ĂŠs a maladaptĂv perfekcionistĂĄk arĂĄnya, mely arĂĄnyok egy ĂŠv elteltĂŠvel nem vĂĄltoztak, ĂŠs mindkĂŠt ĂŠletkorban a perfekcionistĂĄk harmada a maladaptĂv perfekcionizmus jeleit mutatja. A maladaptĂv perfekcionistĂĄkra jellemzĹ legnagyobb mĂŠrtĂŠkben a negatĂv problĂŠmaorientĂĄciĂł ĂŠs az elkerĂźlĹ viselkedĂŠs, utĂłbbi â fĹkĂŠnt az idĹsebbeknĂŠl â a vonĂĄs- ĂŠs ĂĄllapotszorongĂĄssal ĂŠs a szĂźlĹi kritikĂĄval egyĂźtt markĂĄns hatĂĄssal bĂr a maladaptĂv perfekcionista diĂĄkok szemĂŠlyes elvĂĄrĂĄsaira ĂŠs a megfelelĂŠs hiĂĄnyĂĄnak ĂŠrzĂŠsĂŠre. KĂśvetkeztetĂŠsek Ezek az eredmĂŠnyek tĂśbbnyire alĂĄtĂĄmasztjĂĄk a kĂźlfĂśldi kutatĂĄsi adatokat, ĂŠs arra hĂvjĂĄk fel a figyelmet, hogy az iskolai nevelĂŠs sorĂĄn mindenkĂŠppen szĂźksĂŠges a jelenleginĂŠl mĂŠlyrehatĂłbban foglalkozni a perfekcionizmus serdĂźlĹkori megjelenĂŠsĂŠvel, felismerĂŠsĂŠvel, okaival, alakulĂĄsĂĄval ĂŠs kĂśvetkezmĂŠnyeivel, megfelelĹ pedagĂłgiai eszkĂśzĂśkkel segĂteni az adaptivitĂĄs erĹsĂśdĂŠsĂŠt, illetve kezelĂŠse sorĂĄn figyelembe kell venni mĂĄs terĂźletekkel valĂł kapcsolatĂĄt. E longitudinĂĄlis felmĂŠrĂŠsbĹl is Ăşgy lĂĄtszik, a maladaptĂv perfekcionizmusnak a tĂĄrsas problĂŠmĂĄk nem hatĂŠkony megoldĂĄsĂĄval ĂŠs a szorongĂĄssal is egyre szorosabb a kapcsolata serdĂźlĹkorban, mely kapcsolatrendszer kevĂŠsbĂŠ hatĂŠkony ĂŠletvezetĂŠst eredmĂŠnyezhet mind tĂĄrsas, mind teljesĂtmĂŠnyhelyzetekben. %P 43-71 %D 2024 %N 1 %R MTMT:34760728 10.1556/0016.2023.00033 %I szte %A Kasik LĂĄszlĂł %A GĂĄl Zita