TY  - JOUR
VL  - 79
SP  - 43
Y1  - 2024///
N2  - Háttér és célkit?zések A maladaptív perfekcionizmussal jellemzett serdül?k szociálisprobléma-megoldásának egyik igen fontos jellemz?je a problémához való negatív viszonyulás, illetve a problémahelyzetb?l való minél gyorsabb kilépés, ha úgy érzékelik, megoldásuk nem felel meg maximálisan az általuk vagy a környezetük által megfogalmazott elvárásoknak. A kétéves (2021?2022) követéses vizsgálat els? mérési pontján 11?12 éves és 16?17 éves diákok (N 2021 = 305, N 2022 = 290) körében vizsgáltuk, milyen arányban fordul el? körükben adaptív és maladaptív perfekcionista, milyen különbség azonosítható kortársakkal kapcsolatos problémáik megoldásában, bevonva az elemzésbe a szorongást is, mivel ennek szerepe az elkerül? viselkedésben és f?ként a maladaptív perfekcionizmusban jelent?s. Módszer A szociálisprobléma-megoldás jellemz?it a Social Problem-Solving Inventory?Revised (D?Zurilla és mtsai, 2002), az állapot- és a vonásszorongást a State?Trait Anxiety Inventory for Children (Sipos és mtsai, 1978) kérd?ívvel vizsgáltuk. A perfekcionizmust az Almost Perfect Scale Revised (Slaney és mtsai, 2001) és az Frost Multidimensiol Perfectionism Scale (Frost és mtsai, 1990) eszközzel tártuk fel, melyekkel együttesen a személyes, a környezett?l származó és külön a szül?i elvárások, a kételkedés, a hibázástól való félelem, a megfelelés hiányának érzése és a rendezettség, rendszeretet jellemz?i azonosíthatók. Eredmények Mindkét évben közel hasonló a nem perfekcionisták, az adaptív és a maladaptív perfekcionisták aránya, mely arányok egy év elteltével nem változtak, és mindkét életkorban a perfekcionisták harmada a maladaptív perfekcionizmus jeleit mutatja. A maladaptív perfekcionistákra jellemz? legnagyobb mértékben a negatív problémaorientáció és az elkerül? viselkedés, utóbbi ? f?ként az id?sebbeknél ? a vonás- és állapotszorongással és a szül?i kritikával együtt markáns hatással bír a maladaptív perfekcionista diákok személyes elvárásaira és a megfelelés hiányának érzésére. Következtetések Ezek az eredmények többnyire alátámasztják a külföldi kutatási adatokat, és arra hívják fel a figyelmet, hogy az iskolai nevelés során mindenképpen szükséges a jelenleginél mélyrehatóbban foglalkozni a perfekcionizmus serdül?kori megjelenésével, felismerésével, okaival, alakulásával és következményeivel, megfelel? pedagógiai eszközökkel segíteni az adaptivitás er?södését, illetve kezelése során figyelembe kell venni más területekkel való kapcsolatát. E longitudinális felmérésb?l is úgy látszik, a maladaptív perfekcionizmusnak a társas problémák nem hatékony megoldásával és a szorongással is egyre szorosabb a kapcsolata serdül?korban, mely kapcsolatrendszer kevésbé hatékony életvezetést eredményezhet mind társas, mind teljesítményhelyzetekben.
ID  - publicatio30023
UR  - https://doi.org/10.1556/0016.2023.00033
EP  - 71
SN  - 0025-0279
IS  - 1
A1  -  Kasik László
A1  -  Gál Zita
AV  - public
JF  - MAGYAR PSZICHOLÓGIAI SZEMLE
TI  - A szociálisprobléma-megoldás és a szorongás jellemz?i perfekcionista és nem perfekcionista serdül?k körében ? egy longitudinális vizsgálat eredményei
ER  -