%0 Book Section %A Kovács Katalin %A Francia Nyelvi és Irodalmi Tanszék SZTE / BTK / RI FNYIT [2008-], %B Állati jelek, képek és terek %C Szeged %D 2018 %F publicatio:15581 %I Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó %N 3 %P 163-173 %T Egy 17. századi proto-állatszemiotikai modell: Charles Le Brun fiziognómiáról szóló előadása %U http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/15581/ %V 1 %X Tanulmányunkban arra teszünk kísérletet, hogy 17. századi francia kontextusban, Charles Le Brun előadásai nyomán összekapcsoljuk egymással a jelelméletet – pontosabban a protoszemiotikai jelfelfogást – és az állatábrázolást. Le Brun fiziognómiáról szóló, 1668. október 6-án és november 9-én elhangzott két előadásának a szövege ugyan nem maradt fenn, de a Festészeti és Szobrászati Akadémia jegyzőkönyvében szerepel az Akadémia titkára, Henri Testelin által 1680-ban készített kivonata, továbbá a Le Brun előadását kísérő illusztrációk is ismertek. E szöveges és képi forrásokból kiindulva arra a kérdésre próbálunk meg választ találni, hogy Le Brun fiziognómiai tárgyú előadása – amely egy, a kifejezésről szóló előadássorozat részét képezte – milyen értelemben tekinthető protoszemiotikai modellnek. Az egymással párhuzamba állított ember- és állatfejek esetében meghatározhatók-e bizonyos, jelként működő vonások? A Le Brun-i protoszemiotika legjellemzőbb megnyilvánulása a szenvedélyek kifejezéséről szóló, ugyancsak rajzokkal szemléltetett előadás. Ebben a festő külső jegyeik alapján leírja, hogyan lehet az egyes szenvedélyeket úgy ábrázolni, hogy azok a néző számára felismerhetők legyenek. Az itt megfogalmazott módszert Le Brun vélhetően az ember-állat párhuzamot tárgyaló előadásban is alkalmazta. Elmélete – elődei szemléletéhez képest – azért tekinthető újítónak, mert Le Brun azt a felfogást képviselte, hogy a körülmények függvényében nem csak az egyes emberek jelleme lehet különböző, hanem az ugyanahhoz az állatfajhoz tartozó egyedeké is.