%X A vĂĄrosi kĂśzĂśssĂŠgi kĂśzlekedĂŠs szakembereinek kĂśrĂŠben ĂŠvtizedek Ăłta tĂŠma a jĂĄrmĹąvek
kihasznĂĄltsĂĄgĂĄnak mĂŠrĂŠse. A manuĂĄlis, azaz a megfigyelĂŠses forgalomszĂĄmlĂĄlĂĄs mellett egyre tĂśbb
kĂśzlekedĂŠsi tĂĄrsasĂĄg alkalmaz automatikus mĂłdszereket azĂŠrt, hogy folyamatosan adatokat kaphasson
az utasszámról. A technikai fejlődésének köszönhetően a fel és leszállások számlálására és a
helymeghatározáshoz egyre megbízhatóbb automatikus adatgyűjtő rendszerek állnak rendelkezésünkre.
Ez megnyitotta az utasszĂĄmlĂĄlĂĄs piacĂĄt az adatfeldolgozĂĄssal foglalkozĂł szervezetek ĂŠs szakemberek
előtt, és kitágította a vizsgálható kérdések halmazát: meg tudjuk-e mérni az utazások célját és hosszát
Tudjuk-e kĂśvetni az ĂĄtszĂĄllĂĄsi mintĂĄzatokat? CikkĂźnkben bemutatjuk az utasszĂĄmlĂĄlĂĄsra rendelkezĂŠsre
álló technológiákat kezdve a manuális utasszámlálástól az infravörös érzékelőn keresztül az utasmédián
ĂĄt egĂŠszen a wifi rendszerekig. Ezek kĂśzvetlenĂźl vagy kĂśzvetve mind alkalmasak Ăşgynevezett
keresztmetszeti mérésekre, a járművek terheltségének kielégítő pontosságú becslésére, de álláspontunk
szerint jelenleg csak az utasmĂŠdia ĂŠs a WiFi lehet alkalmas cĂŠlforgalmi mĂĄtrixok kĂŠszĂ­tĂŠsĂŠre.
Hipotézisünk szerint a járművekre szerelt „free WiFi” routereken futó úgynevezett „probe request”
küldő és „probe response” címzettként szereplő egyedi MAC címek gyűjtésével és leszűrésével
következtethetünk a járművön tartózkodó utasok számára, a fel és leszállások helyére és időpontjára,
amennyiben azt Ăśsszekapcsoljuk a jĂĄrmĹą ĂĄltal gyĹąjtĂśtt ATM adatokkal. KĂ­sĂŠrletĂźnkben a WiFi mĂŠrĂŠs
jóságának tesztelésére egy ugyanabban az időben végzett manuális mérés adatait használtuk
kontrollnak. A kĂ­sĂŠrletĂźnk eredmĂŠnyei azt mutatjĂĄk, hogy magas korrelĂĄciĂł van a gyĹąjtĂśtt adatok ĂŠs a
manuĂĄlis forgalomszĂĄmlĂĄs kĂśzĂśtt. A WiFi adatok alapjĂĄn kapott becslĂŠs ĂĄltalĂĄban alacsonyabb ĂŠrtĂŠket
ad az utasok valós számához képest, aminek alapvető magyarázó változója, hogy nem minden utas
rendelkezik, vagy kapcsolja be a WiFi kĂŠpes eszkĂśzĂŠt. A WiFi alapĂş a mĂŠrĂŠsi mĂłdszernek tovĂĄbbi
fejlesztĂŠsi ĂŠs kutatĂĄsi kĂŠrdĂŠse a zajok kiszĹąrĂŠse, ĂŠs a szemĂŠlyes adatok vĂŠdelmĂŠnek biztosĂ­tĂĄsa.
%D 2019
%L publicatio14990
%A  Megyeri IstvĂĄn
%A  Csirik JĂĄnos
%A  MajĂł-Petri ZoltĂĄn
%T Utasszámlálás a városi közösségi közlekedésben: mire lehet alkalmas több adat és a „free WiFi”?
%O FELTÖLTŐ: Majó Zoltán majoz@eco.u-szeged.hu
%B Közlekedéstudományi Konferencia Győr 2019 Conference on Transport Sciences
%R 30611991
%C Győr
%I szte