TY - CONF T2 - Közlekedéstudományi Konferencia Gy?r 2019 EP - 10 SN - 9789638121868 N1 - FELTÖLT?: Majó Zoltán majoz@eco.u-szeged.hu A1 - Megyeri István A1 - Csirik János A1 - Majó-Petri Zoltán Y1 - 2019/// ID - publicatio14990 AV - restricted CY - Gy?r M2 - Gy?r UR - http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/14990/ N2 - A városi közösségi közlekedés szakembereinek körében évtizedek óta téma a járm?vek kihasználtságának mérése. A manuális, azaz a megfigyeléses forgalomszámlálás mellett egyre több közlekedési társaság alkalmaz automatikus módszereket azért, hogy folyamatosan adatokat kaphasson az utasszámról. A technikai fejl?désének köszönhet?en a fel és leszállások számlálására és a helymeghatározáshoz egyre megbízhatóbb automatikus adatgy?jt? rendszerek állnak rendelkezésünkre. Ez megnyitotta az utasszámlálás piacát az adatfeldolgozással foglalkozó szervezetek és szakemberek el?tt, és kitágította a vizsgálható kérdések halmazát: meg tudjuk-e mérni az utazások célját és hosszát Tudjuk-e követni az átszállási mintázatokat? Cikkünkben bemutatjuk az utasszámlálásra rendelkezésre álló technológiákat kezdve a manuális utasszámlálástól az infravörös érzékel?n keresztül az utasmédián át egészen a wifi rendszerekig. Ezek közvetlenül vagy közvetve mind alkalmasak úgynevezett keresztmetszeti mérésekre, a járm?vek terheltségének kielégít? pontosságú becslésére, de álláspontunk szerint jelenleg csak az utasmédia és a WiFi lehet alkalmas célforgalmi mátrixok készítésére. Hipotézisünk szerint a járm?vekre szerelt ?free WiFi? routereken futó úgynevezett ?probe request? küld? és ?probe response? címzettként szerepl? egyedi MAC címek gy?jtésével és lesz?résével következtethetünk a járm?vön tartózkodó utasok számára, a fel és leszállások helyére és id?pontjára, amennyiben azt összekapcsoljuk a járm? által gy?jtött ATM adatokkal. Kísérletünkben a WiFi mérés jóságának tesztelésére egy ugyanabban az id?ben végzett manuális mérés adatait használtuk kontrollnak. A kísérletünk eredményei azt mutatják, hogy magas korreláció van a gy?jtött adatok és a manuális forgalomszámlás között. A WiFi adatok alapján kapott becslés általában alacsonyabb értéket ad az utasok valós számához képest, aminek alapvet? magyarázó változója, hogy nem minden utas rendelkezik, vagy kapcsolja be a WiFi képes eszközét. A WiFi alapú a mérési módszernek további fejlesztési és kutatási kérdése a zajok kisz?rése, és a személyes adatok védelmének biztosítása. TI - Utasszámlálás a városi közösségi közlekedésben: mire lehet alkalmas több adat és a ?free WiFi?? ER -