TY  - CONF
T2  - Közlekedéstudományi Konferencia Gy?r 2019
EP  - 10
SN  - 9789638121868
N1  - FELTÖLT?: Majó Zoltán majoz@eco.u-szeged.hu
A1  -  Megyeri István
A1  -  Csirik János
A1  -  Majó-Petri Zoltán
Y1  - 2019///
ID  - publicatio14990
AV  - restricted
CY  - Gy?r
M2  - Gy?r
UR  - http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/14990/
N2  - A városi közösségi közlekedés szakembereinek körében évtizedek óta téma a járm?vek
kihasználtságának mérése. A manuális, azaz a megfigyeléses forgalomszámlálás mellett egyre több
közlekedési társaság alkalmaz automatikus módszereket azért, hogy folyamatosan adatokat kaphasson
az utasszámról. A technikai fejl?désének köszönhet?en a fel és leszállások számlálására és a
helymeghatározáshoz egyre megbízhatóbb automatikus adatgy?jt? rendszerek állnak rendelkezésünkre.
Ez megnyitotta az utasszámlálás piacát az adatfeldolgozással foglalkozó szervezetek és szakemberek
el?tt, és kitágította a vizsgálható kérdések halmazát: meg tudjuk-e mérni az utazások célját és hosszát
Tudjuk-e követni az átszállási mintázatokat? Cikkünkben bemutatjuk az utasszámlálásra rendelkezésre
álló technológiákat kezdve a manuális utasszámlálástól az infravörös érzékel?n keresztül az utasmédián
át egészen a wifi rendszerekig. Ezek közvetlenül vagy közvetve mind alkalmasak úgynevezett
keresztmetszeti mérésekre, a járm?vek terheltségének kielégít? pontosságú becslésére, de álláspontunk
szerint jelenleg csak az utasmédia és a WiFi lehet alkalmas célforgalmi mátrixok készítésére.
Hipotézisünk szerint a járm?vekre szerelt ?free WiFi? routereken futó úgynevezett ?probe request?
küld? és ?probe response? címzettként szerepl? egyedi MAC címek gy?jtésével és lesz?résével
következtethetünk a járm?vön tartózkodó utasok számára, a fel és leszállások helyére és id?pontjára,
amennyiben azt összekapcsoljuk a járm? által gy?jtött ATM adatokkal. Kísérletünkben a WiFi mérés
jóságának tesztelésére egy ugyanabban az id?ben végzett manuális mérés adatait használtuk
kontrollnak. A kísérletünk eredményei azt mutatják, hogy magas korreláció van a gy?jtött adatok és a
manuális forgalomszámlás között. A WiFi adatok alapján kapott becslés általában alacsonyabb értéket
ad az utasok valós számához képest, aminek alapvet? magyarázó változója, hogy nem minden utas
rendelkezik, vagy kapcsolja be a WiFi képes eszközét. A WiFi alapú a mérési módszernek további
fejlesztési és kutatási kérdése a zajok kisz?rése, és a személyes adatok védelmének biztosítása.
TI  - Utasszámlálás a városi közösségi közlekedésben: mire lehet alkalmas több adat és a ?free WiFi??
ER  -