relation: http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/14990/ title: Utasszámlálás a városi közösségi közlekedésben: mire lehet alkalmas több adat és a „free WiFi”? creator: Megyeri István creator: Csirik János creator: Majó-Petri Zoltán description: A városi közösségi közlekedés szakembereinek körében évtizedek óta téma a járművek kihasználtságának mérése. A manuális, azaz a megfigyeléses forgalomszámlálás mellett egyre több közlekedési társaság alkalmaz automatikus módszereket azért, hogy folyamatosan adatokat kaphasson az utasszámról. A technikai fejlődésének köszönhetően a fel és leszállások számlálására és a helymeghatározáshoz egyre megbízhatóbb automatikus adatgyűjtő rendszerek állnak rendelkezésünkre. Ez megnyitotta az utasszámlálás piacát az adatfeldolgozással foglalkozó szervezetek és szakemberek előtt, és kitágította a vizsgálható kérdések halmazát: meg tudjuk-e mérni az utazások célját és hosszát Tudjuk-e követni az átszállási mintázatokat? Cikkünkben bemutatjuk az utasszámlálásra rendelkezésre álló technológiákat kezdve a manuális utasszámlálástól az infravörös érzékelőn keresztül az utasmédián át egészen a wifi rendszerekig. Ezek közvetlenül vagy közvetve mind alkalmasak úgynevezett keresztmetszeti mérésekre, a járművek terheltségének kielégítő pontosságú becslésére, de álláspontunk szerint jelenleg csak az utasmédia és a WiFi lehet alkalmas célforgalmi mátrixok készítésére. Hipotézisünk szerint a járművekre szerelt „free WiFi” routereken futó úgynevezett „probe request” küldő és „probe response” címzettként szereplő egyedi MAC címek gyűjtésével és leszűrésével következtethetünk a járművön tartózkodó utasok számára, a fel és leszállások helyére és időpontjára, amennyiben azt összekapcsoljuk a jármű által gyűjtött ATM adatokkal. Kísérletünkben a WiFi mérés jóságának tesztelésére egy ugyanabban az időben végzett manuális mérés adatait használtuk kontrollnak. A kísérletünk eredményei azt mutatják, hogy magas korreláció van a gyűjtött adatok és a manuális forgalomszámlás között. A WiFi adatok alapján kapott becslés általában alacsonyabb értéket ad az utasok valós számához képest, aminek alapvető magyarázó változója, hogy nem minden utas rendelkezik, vagy kapcsolja be a WiFi képes eszközét. A WiFi alapú a mérési módszernek további fejlesztési és kutatási kérdése a zajok kiszűrése, és a személyes adatok védelmének biztosítása. date: 2019 type: Konferencia vagy workshop anyag type: NonPeerReviewed format: text identifier: http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/14990/1/75_Megyeri_Csirik_MPZ.pdf format: text identifier: http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/14990/7/IMG_20190329_075523-converted.pdf identifier: Megyeri István; Csirik János; Majó-Petri Zoltán: Utasszámlálás a városi közösségi közlekedésben: mire lehet alkalmas több adat és a „free WiFi”? In: Közlekedéstudományi Konferencia Győr 2019, 2019.03.21-2019.03.22, Győr. relation: 30611991 language: hun relation: info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/ rights: info:eu-repo/semantics/restrictedAccess