%I szte %R 3235424 %N 6 %D 2017 %P 62-71 %X Jelen ĂrĂĄs az olasz prĂłza neoavantgĂĄrd, posztmodern ĂŠs experimentalista tĂśrekvĂŠsek virĂĄgzĂĄsa kĂśzepette feltĹąnĹ, nyolcvanas ĂŠvektĹl alakulĂł (a magyarorszĂĄgi irodalmi kritika ĂĄltal egyĂŠbirĂĄnt kevĂŠssĂŠ tĂĄrgyalt) idĹszaka egy sajĂĄtos irĂĄnya: az olasz reduktĂv realista prĂłza definiĂĄlĂĄsĂĄhoz, valamint e prĂłza eredetisĂŠgĂŠnek ĂŠs ĂşjszerĹą realista beĂĄllĂtottsĂĄgĂĄnak a vizsgĂĄlatĂĄhoz kĂvĂĄn hozzĂĄjĂĄrulni. Ennek ĂŠrdekĂŠben nĂŠhĂĄny, az (olasz) irodalomban jelentĹs hatĂĄssal bĂrĂł szerzĹ jellegzetes mĹąve â Pier Vittorio Tondelli 1980- ban publikĂĄlt "Ăj libertinusok"-ja, Andrea De Carlo 1981-es "TejszĂn vonat"-ja ĂŠs Niccolò Ammaniti 1996-ban megjelent "SĂĄr"-ja mellett Giuseppe Culicchia 2009-es "TĹązben ĂŠg a vĂĄros"-a â tĂĄrgyalĂĄsĂĄt is az elemzĂŠs rĂŠszĂŠvĂŠ teszi. EzĂĄltal az egyszerre reduktĂv ĂŠs realista irĂĄnyultsĂĄgĂş technikĂĄk olasz prĂłzĂĄban jelentkezĹ hatĂĄsainak tanulmĂĄnyozĂĄsĂĄt csaknem napjainkig szĂĄndĂŠkozza kiterjeszteni, s egyĂşttal igyekszik rĂĄmutatni azok kortĂĄrs ĂŠs legĂşjabb olasz irodalomban tapasztalhatĂł jelentĹsĂŠgĂŠre. VĂĄllalkozĂĄsĂĄt olyan megvilĂĄgĂtĂĄsbĂłl â a minimalista prĂłzĂĄhoz valĂł viszonyĂtĂĄson ĂŠs a redukciĂł mĂłdozatainak kortĂĄrs prĂłzĂĄban megmutatkozĂł szerepe megvilĂĄgĂtĂĄsĂĄn keresztĂźl â kĂvĂĄnja megvalĂłsĂtani, amelyre az elmĂşlt mintegy harminc-negyven ĂŠv olasz elbeszĂŠlĹ irodalmĂĄval kapcsolatban ez idĂĄig viszonylag kevĂŠs hangsĂşly esett, s amely segĂtsĂŠgĂŠvel a kritikai ĂrĂĄsok ĂĄltal eddig egymĂĄstĂłl tĂśbbnyire fĂźggetlenĂźl tĂĄrgyalt alkotĂĄsok kĂśzĂśtt jellegzetes kapcsolĂłdĂĄsi pontokat nyĂlik lehetĹsĂŠg felmutatni. Persze az ezredfordulĂł kĂśrĂźli ĂŠvtizedek olasz irodalma annĂĄl szĂŠlesebb panorĂĄmĂĄt mutat, minthogy az ekkor szĂźletĹ mĹąvek bĂĄrmely kĂźlĂśn (akĂĄr a fentiekben leĂrt, a vilĂĄgrĂłl csupĂĄn egyfajta felszĂni kĂŠpet festĹ) irĂĄnyba egyĂśntetĹąen besorolhatĂłak lennĂŠnek. Ugyanakkor a kortĂĄrs olasz prĂłzĂĄban hatĂĄrozottan tetten ĂŠrhetĹ egy effĂŠle jellegzetessĂŠgeket hordozĂł, realista irĂĄnyultsĂĄgĂş ĂŠs (egyben) reduktĂv valĂłsĂĄgĂĄbrĂĄzolĂĄsrĂłl, beszĂŠdmĂłdokrĂłl, ĂĄbrĂĄzolĂĄsi technikĂĄkrĂłl tanĂşskodĂł vonal, amely tĂśbb ĂrĂĄst is egymĂĄshoz rokonĂt. E prĂłza esztĂŠtikai kereteinek a vizsgĂĄlata â mikĂśzben az emlĂtett mĹąvek irodalomtĂśrtĂŠneti helyĂŠnek (ĂşjbĂłli) meghatĂĄrozĂĄsĂĄhoz is adalĂŠkokkal szolgĂĄlhat â a kortĂĄrs olasz elbeszĂŠlĹ irodalom sajĂĄtos ĂĄbrĂĄzolĂĄsi mĂłdszerei, valamint a segĂtsĂŠgĂźkkel felĂŠpĂtett narratĂv vilĂĄgok hatĂŠkony valĂłsĂĄg- ĂŠs tĂĄrsadalomĂĄbrĂĄzolĂł szerepĂŠrĹl, (fokozott) reflexiĂłra ĂśsztĂśnzĹ mĹąkĂśdĂŠsĂŠrĹl ĂŠs (sokszor vitatott) mĹąvĂŠszi ĂŠrtĂŠkĂŠrĹl is igazolĂĄst nyĂşjt. %A MĂĄtyĂĄs DĂŠnes %T ReduktĂv realista prĂłza a nyolcvanas ĂŠvektĹl napjainkig: gondolatok egy kortĂĄrs olasz irodalmi irĂĄnyrĂłl %L publicatio12680 %J TISZATĂJ: IRODALMI MĹ°VĂSZETI ĂS TĂRSADALMI FOLYĂIRAT %O FELTĂLTĹ: MĂĄtyĂĄs DĂŠnes - matyasd81@yahoo.com %V 71