%I szte
%R 3235424
%N 6
%D 2017
%P 62-71
%X Jelen Ă­rĂĄs az olasz prĂłza neoavantgĂĄrd, posztmodern ĂŠs 
experimentalista törekvések virágzása közepette feltűnő, 
nyolcvanas évektől alakuló (a magyarországi irodalmi kritika 
által egyébiránt kevéssé tárgyalt) időszaka egy sajátos 
irĂĄnya: az olasz reduktĂ­v realista prĂłza definiĂĄlĂĄsĂĄhoz, 
valamint e prĂłza eredetisĂŠgĂŠnek ĂŠs ĂşjszerĹą realista 
beĂĄllĂ­tottsĂĄgĂĄnak a vizsgĂĄlatĂĄhoz kĂ­vĂĄn hozzĂĄjĂĄrulni. Ennek 
érdekében néhány, az (olasz) irodalomban jelentős hatással 
bíró szerző jellegzetes műve – Pier Vittorio Tondelli 1980-
ban publikált "Új libertinusok"-ja, Andrea De Carlo 1981-es 
"Tejszín vonat"-ja Ês Niccolò Ammaniti 1996-ban megjelent 
"SĂĄr"-ja mellett Giuseppe Culicchia 2009-es "TĹązben ĂŠg a 
város"-a – tárgyalását is az elemzés részévé teszi. Ezáltal 
az egyszerre reduktĂ­v ĂŠs realista irĂĄnyultsĂĄgĂş technikĂĄk 
olasz prózában jelentkező hatásainak tanulmányozását csaknem 
napjainkig szĂĄndĂŠkozza kiterjeszteni, s egyĂşttal igyekszik 
rĂĄmutatni azok kortĂĄrs ĂŠs legĂşjabb olasz irodalomban 
tapasztalható jelentőségére. Vállalkozását olyan 
megvilágításból – a minimalista prózához való viszonyításon 
ĂŠs a redukciĂł mĂłdozatainak kortĂĄrs prĂłzĂĄban megmutatkozĂł 
szerepe megvilágításán keresztül – kívánja megvalósítani, 
amelyre az elmúlt mintegy harminc-negyven év olasz elbeszélő 
irodalmĂĄval kapcsolatban ez idĂĄig viszonylag kevĂŠs hangsĂşly 
esett, s amely segĂ­tsĂŠgĂŠvel a kritikai Ă­rĂĄsok ĂĄltal eddig 
egymĂĄstĂłl tĂśbbnyire fĂźggetlenĂźl tĂĄrgyalt alkotĂĄsok kĂśzĂśtt 
jellegzetes kapcsolódási pontokat nyílik lehetőség 
felmutatni.
Persze az ezredfordulĂł kĂśrĂźli ĂŠvtizedek olasz irodalma annĂĄl 
szélesebb panorámát mutat, minthogy az ekkor születő művek 
bĂĄrmely kĂźlĂśn (akĂĄr a fentiekben leĂ­rt, a vilĂĄgrĂłl csupĂĄn 
egyfajta felszíni képet festő) irányba egyöntetűen 
besorolhatĂłak lennĂŠnek. Ugyanakkor a kortĂĄrs olasz prĂłzĂĄban 
határozottan tetten érhető egy efféle jellegzetességeket 
hordozĂł, realista irĂĄnyultsĂĄgĂş ĂŠs (egyben) reduktĂ­v 
valĂłsĂĄgĂĄbrĂĄzolĂĄsrĂłl, beszĂŠdmĂłdokrĂłl, ĂĄbrĂĄzolĂĄsi technikĂĄkrĂłl 
tanĂşskodĂł vonal, amely tĂśbb Ă­rĂĄst is egymĂĄshoz rokonĂ­t. E 
próza esztétikai kereteinek a vizsgálata – miközben az 
emlĂ­tett mĹąvek irodalomtĂśrtĂŠneti helyĂŠnek (ĂşjbĂłli) 
meghatározásához is adalékokkal szolgálhat – a kortárs olasz 
elbeszélő irodalom sajátos ábrázolási módszerei, valamint a 
segĂ­tsĂŠgĂźkkel felĂŠpĂ­tett narratĂ­v vilĂĄgok hatĂŠkony valĂłsĂĄg- 
és társadalomábrázoló szerepéről, (fokozott) reflexióra 
ösztönző működéséről és (sokszor vitatott) művészi értékéről 
is igazolĂĄst nyĂşjt.
%A  MĂĄtyĂĄs DĂŠnes
%T Reduktív realista próza a nyolcvanas évektől napjainkig: gondolatok egy kortárs olasz irodalmi irányról
%L publicatio12680
%J TISZATÁJ: IRODALMI MŰVÉSZETI ÉS TÁRSADALMI FOLYÓIRAT
%O FELTÖLTŐ: Mátyás Dénes - matyasd81@yahoo.com
%V 71